Tomasz Ritter
„Interpid adventurer” – „Nieustraszony poszukiwacz przygód”. Taki przydomek zyskał Tomasz Ritter w magazynie „International Piano” po jego recitalu w Berlinie wiosną 2019 roku. Odkąd w wieku dziesięciu lat zasiadł w Pradze za fortepianem z czasów Mozarta, jego zainteresowania muzyczne – obok fortepianu współczesnego – rozszerzyły się na muzykę dawną oraz dawne instrumentarium: fortepiany historyczne, klawikordy, klawesyny.
We wrześniu 2018 roku został zwycięzcą I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie. „Jego interpretacja jest wyjątkowa, niepowtarzalna” – pisał po konkursie jeden z recenzentów.
Jest też laureatem wielu innych konkursów, m.in.: IX Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów „Artur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy (2011, I nagroda i Rubinowa Szpila Artura Rubinsteina dla osobowości artystycznej)., VIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny dla Młodych Muzyków w Enschede (2010, I nagroda i Nagroda Dziennikarzy). W roku 2017 otrzymał I nagrodę w kategorii klawesynu na konkursie Bachowskim w Koroliow (Rosja). W roku 2018 był nominowany do „Paszportów Polityki” w kategorii „Muzyka Poważna, a w roku następnym - do nagrody “Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii “Odkrycie roku”.
Edukację rozpoczął w rodzinnym Lublinie w Szkole Muzycznej im. K. Lipińskiego u Bożeny Bechty-Krzemińskiej. W 2008 został uczniem Iriny Rumiancewej-Dabrowski w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Warszawie. W tamtym czasie wielkie znaczenie miały dla niego spotkania z Wiktorem Mierżanowem i Tatianą Szebanową. Równolegle zdobywał doświadczenie z zakresu gry na instrumentach dawnych, współpracując z Petrem Šeflem z Pragi oraz na kursach u Johannesa Sonnleitnera, Urszuli Bartkiewicz (klawesyn), Alexeia Lubimova, Malcolma Bilsona, Andreasa Steiera i Tobiasa Kocha (fortepiano) m.in. w ramach Dni Muzyki Dawnej w Esterháza na Węgrzech, w Royaumont we Francji i w polskich Radziejowicach.
Jego zainteresowania zaprowadziły go na studia na Wydziale Wykonawstwa Historycznego i Współczesnego w Moskiewskim Konserwatorium im. P. Czajkowskiego, które w 2019 roku ukończył z wyróżnieniem. Studiował pod kierunkiem Alexeia Lubimova (fortepian i fortepian historyczny), Marii Uspienskiej i Alekseja Szewczenki (klawesyn). Obecnie odbywa studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu u Huberta Rutkowskiego (fortepian, fortepian historyczny) oraz Menno van Delfta (klawesyn).
Brał udział w wielu festiwalach muzycznych: Chopin i jego Europa w Warszawie, Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju, Rubinstein Piano Festival w Łodzi, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Chopin w barwach jesieni w Antoninie, Festiwal Braci Wieniawskich w Lublinie, Hudebni Festival Ludwiga van Beethovena w Teplicach (Czechy), Nohant Festival Chopin (Francja), Pianotune Festival w Hasselt i Maasmechelen (Belgia), Dekabrskije wieczera w Moskwie, Chopin-Festival Hamburg. Grał m.in. z Polską Orkiestrą Radiową, Sinfonia Varsovia, Orkiestrą XVIII wieku, {oh!} Orkiestrą Historyczną, Bach Collegium Japan, Orkietrą PR Amadeus, pod batutą Maasaki Suzuki, Łukasza Borowicza, Agnieszki Duczmal, Jerzego Maksymiuka, Iana Hobsona, Grzegorza Nowaka, Dirka Vermeulena.
Hubert Rutkowski
Intepretacje Huberta Rutkowskiego kształtuje jego pasja do estetyki wykonawczej starej szkoły XIX wieku. U podstaw rozwoju jego profilu artystycznego leżą tradycje pianistyczne Fryderyka Chopina, Teodora Lesztyckiego i ich spadkobierców, takich jak np. Karol Mikuli, Moritz Rosenthal, Raul Koczalski czy Artur Schnabel.
W 2007 roku pianista wygrał Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Hanowerze. Otrzymał również wyróznienie “Medalla per Unanimitat” na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Marii Canals w Barcelonie (2006). W 2013 roku został odznaczony prestiżową nagrodą Berenberg-Kulturpreis w Hamburgu.
Pianista jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, w klasie prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn. W latach 2005-2010 odbył studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w klasie prof. Jewgenija Koroliova.
W ostatnich latach pasją Huberta Rutkowskiego stały się fortepiany historyczne. Jako pianista i pedagog współpracuje z kolekcją fortepianów historycznych Museum für Kunst und Gewerbe w Hamburgu. W roku 2013 nagrał płytę z utworami C. Debussy’ego na fortepianie Erarda (1880), w roku 2018 ukazała się jego płyta z utworami F. Chopina na fortepianie Pleyela (1847) dla wytwórni Piano Classics.
Ważnym momentem w karierze Huberta Rutkowskiego było dokonanie nagrań płytowych nieznanych dzieł fortepianowych Juliana Fontany, przyjaciela i ucznia F. Chopina oraz utworów Teodora Leszetyckiego dla wytwórni Acte Préalable (2007, 2008). W Roku Chopinowskim 2010 artysta zrealizował nagranie “Pupils of Chopin” dla wytwórni Naxos. Od tego czasu prowadzi aktywną działalność koncertową w większości krajów Europy, Azji, Ameryki Łacińskiej i USA. Koncertował w ramach festiwali takich jak m.in. Schleswig Holstein Musik Festival, Husum Klavierfestival, Ars Longa Music Festival w Moskwie, Festiwal Mozartowski w Warszawie, Festiwal Paderewskiego w Paso Robles (USA), Festiwal Artura Rubinsteina w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Paderewskiego Warszawie.
Pianista występuje z renomowanymi artystami i dyrygentami, takimi jak Lilya Zilberstein, Alexei Lubimov, Łukasz Borowicz, Martin Haselböck, Jamie Phillips czy José Maria Florêncio.
Hubert Rutkowski jest dyrektorem artystycznym Chopin Festival w Hamburgu, jak również inicjatorem i dyrektorem Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Teodora Leszetyckiego w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu.
W kwietniu 2010 roku wygrał konkurs na stanowisko profesora Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, jako jeden z najmłodszych profesorów w Niemczech. Od tego czasu prowadzi własną klasę fortepianu. Od 2014 roku jest kierownikiem Katedry Fortepianu tejże Uczelni.
Andrzej Włodarczyk
Absolwent Technikum Budowy Fortepianów w Kaliszu. Założyciel i właściciel firmy Pracownia Pianin i Fortepianów Andrzej Włodarczyk w Słupnie. Z wieloletnim doświadczeniem w renowacji instrumentów historycznych; w swojej pracowni stworzył ich bogatą kolekcję. Współpracuje z uznanymi artystami (np. Maria Gabryś Heyke, Tobias Koch, Tomasz Ritter, Hubert Rutkowski), uczelniami (np. Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Uniwersytetem Warszawskim, Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego) festiwalami (np. Festiwal Chopinowski w Dusznikach, Festiwal Goldbergowski w Gdańsku, Festiwal romantycznych kompozycji w Warszawie) udostępniając i przygotowując unikatowe instrumenty na koncerty i nagrania.