Filmy

Chyba każdy umie rozpoznać kształt fortepianu. Jednak nie każdy wie, że fortepian w formie skrzydła to tylko jeden z jego wariantów. W XIX wieku popularne były fortepiany stołowe, pionowe (tzw. żyrafy, liry) czy np. szpinetowe (trójkątne). Jeden z tych ostatnich - rosyjskiej marki Meybom - był używany przez samego Modesta Musorgskiego. Jakie cechy posiada taki instrument? Zapraszam!

 

Czy fortepian może zaginać prawa fizyki - takie jak upływ czasu czy grawitacja? W każdym razie fortepiany Pleyela mają silne argumenty. A jeśli Pleyel to oczywiście muzyka Fryderyka. Gościnnie pojawi się też Broadwood - ''angielski Pleyel'' wg słów kompozytora. Jak wypadną w zestawieniu? Zapraszam!

 

Broadwood - angielski smutek w romantycznym wydaniu? Nie może też zabraknąć Johna Fielda - posłuchamy nokturnów a także duetu na 4 ręce...

 

Tym razem posłuchamy fortepianu Erarda, który w zakresie zaawansowania mechanicznego wyznaczał nowe standardy w XIX w. W programie Mendelsohn, Chopin a także muzykowanie na 4 ręce! Zapraszam!

 

Co to jest właściwie fortepian historyczny? Po co grać na fortepianie historycznym? Czy istnieją cechy wspólne między takimi fortepianami? I jak wpływają one na wykonawcę? - te kilka kwestii postaram się przybliżyć w krótkim komentarzu-wykładzie. Zapraszam!

 

Drugi film projektu "Fortepiany romantyczne w Europie w XIX w." Dalsza część poznawania warszawskiego fortepianu: Muzyka salonowa i i romantyczna kolorystyka. Czy da się napisać poloneza po angielsku na wiedeński instrument Oprócz tej zagadki również nieco melancholii: Glinka i Chopin. Zapraszam!

 

Pierwszy film projektu "Fortepiany romantyczne w Europie w XIX w." Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Kultura w sieci". W programie utwory C. Czernego i K. Kurpińskiego, opatrzone komentarzami.

 

Krótka zapowiedź nadchodzących materiałów projektu "Fortepiany romantyczne w Europie XIX wieku" zrealizowanego w ramach #kulturawsieci